Wednesday 27 May 2020

Makelaars balen van prijzenchaos

10 augustus 2009 door:  
Rubriek: Nieuws uit de woningmarkt

Consumenten worden stapeldol van de informatie over prijsschommelingen in de woningmarkt. Verschillende instanties strooien maandelijks met tegenstrijdige verkoopcijfers.

Bijna zeventig procent van de Nederlandse makelaars vindt dat de marktinformatie over waardeontwikkeling niet eenduidig is en verwarrend. Zij eisen nu transparantie zodat huizenkopers weten waar ze aan toe zijn.

Dat blijkt uit onderzoek van Vastgoedjournaal.nl onder bijna 1000 makelaars. Ruim 80% van de makelaars is er een groot voorstander van dat partijen die publiceren over de huizenmarkt – zoals het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM), VBO Makelaars, Rabobank, ING Bank en het Kadaster – de krachten bundelen. De organisaties brengen regelmatig cijfers naar buiten over de stijging en daling van het aantal huizentransacties. Volgens de makelaars zorgt de cijferbrij voor onrust op de huizenmarkt.

„De makelaars willen ook duidelijkheid omdat consumenten die een woning willen kopen of verkopen, niets meer begrijpen van de actuele situatie”, schetst directeur John Kerkhoven van Vastgoedjournaal.

„Makelaars horen de ene week dat de waarde van woningen met zes procent is gedaald, vervolgens krijgen ze via een andere organisatie weer te horen dat het prijsniveau is gestegen. Wie moet je dan nog geloven?”

Zo berichtte de NVM vorige maand nog dat de woningmarkt tijdens het tweede kwartaal licht was aangetrokken, terwijl het Kadaster met sombere berichten over het aantal verkochte woningen naar buiten kwam.

NVM benadrukt dat makelaars hun informatie uit verschillende kanalen kunnen putten. „De bestaande organisaties gebruiken feitelijk onze cijfers. We lopen altijd voorop als het gaat om de prognoses. Het Kadaster hanteert altijd de gegevens op het moment dat koopakten bij de notaris zijn gepasseerd. Dat geldt ook voor het CBS”, benadrukt NVM-woordvoerder Roeland Kimman.

De makelaars stellen zich kritisch op omdat consumenten door de bomen het bos niet meer zien.

„We kunnen ons voorstellen dat de Nederlandse consument in verwarring raakt van de hoeveelheid rapporten, de frequentie waarmee zij verschijnen én het feit dat zij elkaar regelmatig tegenspreken. Huizenprijzen zijn toch een gevoelig onderwerp en ik vermoed dat de verwarring die de consument ervaart de situatie op de huizenmarkt geen goed doet”, zegt Kerkhoven van Vastgoedjournaal.

ASR Vastgoed Ontwikkeling, een van de grootste woningontwikkelaars, onderstreept de wens voor eenduidigheid.

Reactiemogelijkheid uitgeschakeld.